UYGARLIĞIN KÖKENİ SUMERLİLER-1 - MUAZZEZ İLMİYE ÇIĞ



Kitabın tanıtımına başlamadan önce biraz Muazzez İlmiye ÇIĞ'dan bahsetmek istiyorum. 1914 doğumlu koca bir çınar o... Bursa Kız Öğretmen Okulu'nu 1931 yılında bitirdikten sonra 4,5 yıl ilkokul öğretmenliği yapmış. Atatürk'ün emriyle kurulan Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'nin Hititoloji Bölümü'ne 1936 yılında kaydolmuş. 

Çalışmaları ile İstanbul Arkeoloji Müzesi'ni bir Eski Ön- Asya araştırma merkezi haline getirmiş ve Sumer, Akad, Hitit dillerinde yazılmış 74 bin çivi yazılı belge üzerinde 33 yıl çalışmış. 

Tam bir Cumhuriyet kadınıdır, ve bilgisini hala bizlere aktarmaya devam etmektedir.

Uygarlığın Kökeni Sumerliler iki cilt olarak yazılmıştır. Benim tanıtacağım ilki, henüz ikincisini okuyamadım. 

Bu kitapta ağırlıklı olarak Sumer edebiyatını tanıtıyor Muazzez İlmiye ÇIĞ. Destanları, efsaneleri, ağıtları, atasözleri, şiirleri (tarihte ilk kadın şairin), deyimleri... 

Bugün hayatımıza yerleşmiş birçok şeyin ta o zamanlardan gelmiş olabileceğini düşündürüyor. Hıdrellez şenlikleri (İnanna ve yer altından çıkan Dumuzi'nin kavuşması ile baharın başlaması) , bugün kadınların tırnaklarına sürdükleri ojenin ta o zamanlar da başladığının düşünülmesi (bitkilerle) gibi gibi daha bir çok bilgi ile dolu. 

Okumak biraz ilgi gerektirebilir ama yine de okunmasının önemli olduğunu düşünüyorum. Ve son olarak yazımı Atatürk'ün kitapta da yer alan bir sözü ile bitirmek istiyorum; 

''Çağdaş uygarlığı anlayabilmek, dünya yüzünde eski uygarlıkları, bütün insanlığın ilk uygarlıklarını doğru tanıyabilmekle mümkündür.''

Keyifli okumalar.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Benden-DEVAM ET

Hissediyor musunuz siz de bilmiyorum? Her an değişiyor ve dönüşüyoruz. İyiye veya kötüye. Direksiyon bizde, nereye kıracağımız bize bağlı...